SUNGAI PETANI – Dalam tempoh 10 minit, anggota Jabatan Pertahanan Awam Malaysia berjaya menangkap reptilia paling berbisa, ular tedung selar yang bersembunyi berdekatan rumah penduduk di Kampung Berjaya Keda Lama, Jeniang, Kedah.
Pegawai Pertahanan Awam Daerah Kuala Muda, Leftenan Muda Azahar Ahmad berkata, pihaknya menerima panggilan kecemasan dari talian MERS 999 pada jam 11.28 pagi semalam dan bergegas ke lokasi kejadian sejurus kemudian.
Menurutnya, sebaik sahaja sampai ke lokasi yang dituju, lima anggota diketuai Sarjan Azizan Hashim segera memeriksa kawasan yang dimaksudkan namun mengesyaki reptilia berkenaan bersembunyi bawah longgokan ranting dan semak tidak jauh dari rumah mangsa.
“Ular Tedung Selar merupakan antara yang paling berbisa dan berupaya berdiri di atas ekor sendiri melebihi ketinggian manusia iaitu lebih dari tiga meter sekiranya diancam.
“Ia juga sangat agresif berupaya mengejar ancaman termasuk kanak-kanak dan orang dewasa yang menghampiri selain boleh membawa maut dengan sekali patukkan,” katanya.
Menurut beliau, dengan menitikberatkan aspek keselamatan, kawasan persembunyian diusik bagi membolehkan ular keluar sebelum teknik pukat dan menjerut digunakan bagi tujuan tangkapan.
“Akhirnya, kita berjaya menangkap seekor ular tedung selar sepanjang 3.5 meter dengan anggaran berat enam kilogram dalam tempoh 10 minit yang pada mulanya disedari berada dalam rumah penduduk.
“Bagaimanapun, ia dilihat keluar dan menyembunyikan diri di sebalik timbunan ranting dan semak berdekatan belukar,” katanya.
Sebelum ini, sebanyak 432 kes dilaporkan dalam tempoh lima bulan pertama 2016 berbanding jumlah keseluruhan yang direkodkan sepanjang tahun 2015 sebanyak 870 kes membabitkan tangkapan ular di daerah Kuala Muda.