BIHAR - INDIA. Hampir 100 kanak-kanak di utara India mati disebabkan menghidap penyakit misteri sejak tiga tahun lalu.
Pemeriksaan mendapati, kanak-kanak sakit yang dimasukkan ke hospital di Muzaffarpur antara Mei dan Julai 2014 menghidapi masalah sama iaitu sawan dan bengkak otak.
Ia juga sama dengan kejadian yang berlaku di Carribean. Pakar perubatan hospital juga tidak dapat mengetahui punca sebenar, lapor BBC.
Satu kajian dilakukan diterbitkan dalam jurnal perubatan The Lancet mendapati sebab kematian adalah kerana wabak dari buah Ackee yang mengandungi hypoglycin, toksin yang menghalang badan daripada menghasilkan glukosa.
Hasil ujian itu juga menunjukkan buah laici juga terkandung hypoglycin.
Laici mengandungi toksin yang menghalang keupayaan badan untuk menghasilkan glukosa, yang memberi kesan kepada anak-anak muda yang darahnya gula tahap sudah rendah kerana mereka tidak makan malam.
Buah laici mudah diperolehi memandangkan kawasan utara India merupakan pengeluar utama India.
Kebiasaannya, kanak-kanak ini makan buah laici yang jatuh ke tanah dalam keadaan perut yang kosong. Kerana itu, wabak tersebut mudah merebak.
Pegawai kesihatan yang ditugaskan ke kawasan tersebut menasihati ibu bapa agar menjaga pemakanan kanak-kanak supaya menghadkan pengambilan buah laici terhadap mereka.