Friday 10 March 2017

Datuk Seri Vida dah bayar RM4.2 juta cukai (tayang resit)

Semua 16 pertuduhan terhadap Pengasas Vida Beauty, Datuk Seri Hasmiza Othman, yang didakwa di Mahkamah Sesyen di sini kerana gagal membayar Cukai Barang dan Perkhidmatan (GST) pada April 2015 hingga Julai 2016 ditarik balik selepas jutawaan kosmetik itu membayar kesemua cukai berkenaan hari ini.

Hakim Murtazadi Amran membenarkan permohonan pihak Timbalan Pendakwa Raya Datuk Raja Rozela Raja Toran untuk menarik semua pertuduhan itu selepas mempertimbangkan pembayaran keseluruhan tuntutan cukai dari tempoh 1 April 2015 hingga 31 Julai 2016 yang berjumlah RM4.2 juta.

Hasmiza, 45, atau lebih dikenali sebagai Datuk Seri Vida pada 13 Oktober 2016 didakwa dengan 32 pertuduhan kerana gagal mengemukakan penyata dan membayar GST untuk tempoh berkenaan serta mengaku tidak bersalah untuk semua pertuduhan.

Datuk Seri Vida pada 15 Disember 2016 bagaimanapun menukar pengakuan kepada bersalah bagi 16 pertuduhan gagal mengemukakan penyata dan dia dikenakan denda RM80,000, manakala bagi 16 lagi pertuduhan gagal membayar dia mengekalkan pengakuan tidak bersalah serta minta dibicarakan.

Perbicaran kes berkenaan sepatutnya dijadualkan pagi ini, namun atas perkembangan terbaru mengenai pembayaran tuntutan cukai berkenaan yang dibuat kepada Jabatan Kastam Diraja Malaysia hari ini, pihak pendakwaan menarik semula semua pertuduhan. -HarianMetro


No comments:

Post a Comment