SEJAK filem Snow White and The Huntsman ditayangkan pada  2012 dan ura-ura mengenai sambungan filem itu akan dibuat, ramai yang ternanti-nanti sambungan filem ini.
Justeru, apabila pengumuman mengenai prekuel filem ini dilakukan, ramai  teruja menantikan tayangan filem ini.
Buktinya, semenjak pihak Universal Pictures memuat naik trailer rasmi prekuel filem berkenaan iaitu The Huntsman: Winter’s War sejak 18 Nov tahun lalu, ia sudah ditonton lebih lima juta pelayar
Filem arahan Cedric Nicolas-Troyan ini merupakan prekuel kepada Snow White and The Huntsman. Bagaimanapun, tidak ada kelibat Kristen Stewart selaku Snow White, biarpun namanya disebut berkali-kali di dalam filem ini.
Namun, filem ini menyaksikan kemunculan Chris Hemsworth bersama Jessica Chastain dan Charlize Theron, Emily Blunt, Sam Claflin dan Nick Frost.
Filem ini menjelaskan mengapa Ravenna (lakonan Charlize Theron) menjadi ratu jahat.
Ia mengisahkan Ratu Jahat Ravenna mengkhianati adiknya, Freya (lakonan Emily Blunt) dengan membunuh anaknya dan menyebabkan Freya berundur ke sebuah negara di utara.
 Freya menjadi pendendam dan hatinya tidak lagi boleh menyayangi. Dia kemudian menculik kanak-kanak dan menjadikan mereka Huntsman sekali gus melebarkan empayar jajahannya.
Kanak-kanak itu termasuklah Eric (lakonan Chris Hemsworth) dan Sara (lakonan Jessica Chastain) yang membesar bersama dan berjuang demi Freya atau Ice Queen dengan syarat tiada belas kasihan atau kasih sayang.
Namun, Eric dan Sara jatuh cinta sehingga diketahui Freya yang   bertindak memisahkan pasangan ini.
Suatu hari Eric  diberi misi untuk mencari cermin ajaib Ratu Ravenna yang dicuri oleh Goblin, sekali gus menemukan semula dia bersama Sara.
Secara keseluruhannya pada pandangan penulis, bagi anda yang tidak menonton filem pertama The Hunstman, anda mungkin tidak dapat memahami beberapa perjalanan filem ini.
Bagi anda yang sudah menonton filem pertama, filem ini mungkin sedikit mengecewakan anda.
Namun, ulasan ini hanyalah pandangan penulis dan mungkin ada yang berpuas hati dengan perjalanan filem ini.
Penulis merasakan perjalanan filem ini bergerak agak perlahan pada setengah jam permulaan. Bagaimanapun, bergerak seiring dengan perjalanan cerita, ia menjadi semakin menarik untuk ditonton. Biarpun tajuknya merupakan Winter War (perang salji), namun tidak banyak babak aksi  diselitkan dan pertembungan epik antara Ravenna dan Freya, namun penulis merasa tidak puas.
Mungkin Nicolas-Troyan mempunyai percaturannya sendiri mengapa dia tidak meletakkan banyak babak aksi dalam filem ini.
Dari sudut prop, CGI (imej janaan komputer), penulis kagum dengan hasil yang dipaparkan.
Ia membuatkan kita seolah-olah benar-benar berada di alam fantasi dan CGI yang diadun dalam filem ini, mencantikkan lagi perjalanan The Huntsman:Winter War.

Lakonan terbaik!
Biarpun anda mungkin dikecewakan dengan perjalanan atau plot yang perlahan dan ada yang kurang kemas, kekecewaan anda itu mungkin diganti dengan lakonan mantap ke semua pelakon yang terlibat.
Meskipun Hemsworth ada ketikanya tidak dapat lari dari imejnya sebagai Thor, namun lakonannya tetap tampak mantap dalam filem ini, sehingga penulis merasakan, dia hanya sesuai membawakan watak-watak adiwira sahaja.
Justeru, bagi anda yang ingin mengetahui kesudahan filem ini, terutamanya mengenai nasib Eric dan Sara, jangan lupa menyaksikan filem ini di pawagam.