POKOK SENA - Di saat beberapa kampung sekitar Pokok Sena, di sini berdepan masalah bekalan air, namun kedudukan Kampung Kedundung yang tinggi menyebabkan penempatan itu tidak pernah berdepan situasi terbabit.
Telaga bukit yang dikatakan wujud sejak beratus tahun lalu di kampung itu dikatakan menjadi pembekal air utama kepada penduduk sehinggalah sekarang kerana masih ada lagi yang bergantung dengan sistem bekalan air tradisional itu.
Penduduk, Abd Rahim Mat Amin, 61, berkata, mengikut cerita orang terdahulu, difahamkan telaga bukit itu wujud beratus tahun lalu yang dikatakan dikorek oleh hantu pari di kawasan itu.
Tambahnya, menurut cerita generasi lama adalah mustahil manusia mampu mengorek telaga di kawasan yang dikelilingi oleh timbunan batu besar.
"Kewujudan telaga di bukit itu memberi rahmat kepada penduduk kerana menjadi sumber air utama pada zaman dahulu," katanya.
Abd Rahim berkata, sebelum bekalan air paip sampai di kampung itu, seluruh penduduk menjadikan telaga itu sebagai sumber air mereka dan termasuklah untuk bekalan ke masjid yang terletak kira-kira 800 meter dari situ.
"Walaupun kedalamannya hanya 1.5 meter, tetapi ia mampu membekalkan kepada seluruh penduduk kampung itu.
“Difahamkan telaga itu juga turut membekalkan air kepada penduduk sekitar kawasan berhampiran bagi kegunaan harian kerana sehingga kini telaga itu mampu membekalkannya dan airnya pula tidak pernah tercemar,” katanya.
Katanya, sejak bekalan air paip masuk di kampung itu, sudah ramai tidak menggunakannya lagi dan hanya beberapa keluarga sahaja yang masih menggunakan sepenuhnya.
"Penduduk yakin air telaga itu tidak memberi sebarang kesan kepada kehidupan mereka walaupun kolamnya terdedah dan ini secara tidak langsung tidak perlu lagi membayar bil bekalan air," katanya.
Malah katanya, sejak dilahirkan di kampung itu, dia hanya menggunakan air telaga berkenaan untuk aktiviti harian sehinggalah kini.
"Airnya jernih dan tak kotor hingga boleh diminum, malah sangat segar untuk mandi.
"Tak hairanlah kalau setiap petang ada ramai orang datang mandi di telaga ini," katanya.
Bagi menjaga agar air itu sentiasa bersih, ada pihak telah membina tembok sekitar telaga ini.
Bagaimanapun kedudukannya yang terletak di selekoh menyebabkan orang ramai yang ingin mengunjungi telaga itu perlu berhati-hati.