TUMPAT – "Anak-anak terpaksa tidur bergelap sebab tak ada bekalan elektrik. Kalau nak ke tandas kena menumpang tandas awam di gelanggang futsal," adu Nik Amran Nik Jih, 36.
Ayah tiga anak ini memberitahu, dia bersama isterinya Norida Abdullah, 29, dan anak-anak mereka ketika ini tinggal di pondok kecil di Kampung Padang Rokma untuk berteduh.
Tanpa bekalan elektrik dan bekalan air bersih serta kemudahan lain, mereka meneruskan hidup meski pun tidak selesa untuk mereka sekeluarga.
"Mungkin mereka masih tak faham tentang kemiskinan hidup yang ditanggung maka ayah mereka... tapi, jauh dalam hati saya saya nak sediakan tempat tinggal selesa untuk keluarga.
"Buat masa ni, pondok ni jelah yang mampu saya bina dengan pendapatan saya sebagai pengawal keselamatan di gelanggang futsal berdekatan tempat tinggal kami ni. Gaji bulanan saya RM600... hasil gaji tu saya kumpul dan bina pondok kecil ni. Baru empat bulan saya hidup berdikari sebab sebelum ini menumpang tinggal dengan orang tua,” katanya.
Menurutnya, kayu dan bahan binaan pondok itu sebahagiannya adalah belas ihsan kawan-kawan yang prihatin dengan nasibnya.
Katanya, pondok yang dibina itu sekadar dapat berteduh dari hujan dan panas dan masih banyak keperluan asas yang tidak mampu disediakan.
“Bekalan elektrik tak ada lagi, bekalan air bersih pun tiada... nak mandi kami sekeluarga guna air dari telaga. Saya harap sangat rumah saya diterangi cahaya lampu demi anak-anak sebab tak lama lagi mereka akan masuk sekolah rendah,” katanya.
Dalam pada itu, keperitan hidup Nik Amran bersama keluarganya mendapat perhatian Majlis Belia Kelantan (MBK) dan MAYC.
Setiausaha MAYC Kelantan, Ismawi Ismail berkata, pihaknya akan bekerjasama dengan MBK menyediakan bekalan elektrik dan air bersih serta tandas kepada keluarga ini.
“Keluarga ini akan dibantu, kami juga bekerjasama dengan Kelab Kebajikan Asnaf Kelantan agar mereka sekeluarga mendapat kemudahan itu,” katanya
.