TIGA selebriti terkenal dipilih menjadi ikon pertubuhan bukan kerajaan (NGO) berkebajikan, Muslim Volunteer Malaysia (MVM).
Selebriti yang bertuah tersebut, Datin Paduka Umie Aida, Heliza Helmi dan Saharul Ridzwan dilantik menjadi ikon badan tersebut.
Selain mereka, MVM turut memilih pakar motivasi, Profesor Dr Muhaya Mohamad, Pengarah Eksekutif D’Herbs, Datin Nur Shahida Rashid, penceramah motivasi, Hazwani Helmi dan atlet terjun negara, Ahmad Amsyar Azman sebagai ikon mereka.
Menurut Presiden badan tersebut, Muhammad Jantan, kehadiran selebriti ini ke dalam keluarga MVM sangat bermakna buat mereka memandangkan setiap daripada mereka mempunyai pengikut tersendiri.
“Mungkin ada di kalangan pengikut artis ini terdetik hati untuk menyertai kami bagi menjalani kerja kebajikan anjuran MVM. Itu adalah harapan kami dan diharap mereka boleh menyertai MVM.
“Selain itu, kami berharap jalinan kerjasama ini dapat digunakan sebaik mungkin ke arah jalan yang diredai Illahi dan diteruskan dari semasa ke semasa,” katanya semasa majlis memperkenalkan Ikon MVM di Hotel Intekma, Shah Alam, minggu lalu.
Menurutnya, MVM ditubuhkan kira-kira dua tahun lalu yang bertujuan memberi fokus kepada pembangunan sosial secara bersepadu melalui kerjasama dengan masyarakat setempat dan penaja untuk membantu mereka yang memerlukan bantuan tanpa mengira bangsa dan agama.
Sepanjang tahun ini, organisasi tersebut berjaya menganjurkan 33 program dalam usaha membantu individu atau golongan yang memerlukan.
“Pelbagai program yang kami lakukan seperti Pure Heart, Di Sebalik Pintu dan MVM Apprentice. Untuk tahun hadapan, kami mensasarkan untuk melakukan lebih 50 program ke golongan sasaran.
“Untuk tempoh terdekat, kami bakal melancarkan dua program sumbangan, Tabung Infaq dan Tabung Syria. Hasil sumbangan kedua-dua tambung ini akan disalurkan kepada pembinaan kelas latihan MVM dan rakyat Syria,” jelasnya.