KAMPUNG Laut di Tumpat sememangnya terkenal dengan perusahaan serunding, malah ia mendapat jolokan perkampungan serunding dek kerana populariti makanan tradisi negeri Kelantan itu.
Perusahaan yang diwarisi turun temurun itu diusahakan lebih 60 pengusaha yang asalnya melakukannya secara tradisional dan kecil-kecilan di rumah.
Dengan perubahan zaman dan teknologi, daripada perusahaan secara tradisional, kini ramai yang beralih kepada kaedah moden yang dilihat lebih mudah dan cepat, malah produk serunding juga mampu dikomersialkan sehingga menembusi pasaran luar Malaysia.
Bagaimanapun, dalam keghairahan pengusaha serunding menggunakan peralatan teknologi moden, masih ada pengusaha serunding di kampung Laut, Tumpat meneruskan cara tradisional iaitu memasak serunding menggunakan kayu api.
Carik daging dengan tenaga empat kerat
FAIZAH Mamat, 34, memilih cara tradisional memasak menggunakan kayu api untuk memproses serunding daging, ayam dan ikan.
Malah, di bengkelnya tiada langsung mesin elektronik, hanya ada tiga kawah besar dan timbunan kayu api manakala untuk mencarik daging, dia menggunakan kudrat empat kerat.
Katanya, tidak ramai yang sanggup berpedih mata, diselubungi asap kayu api ketika mengacau serunding serta suhu panas wap dari dapur kayu.
“Tapi saya akan kekalkan cara tradisi ini sampai bila-bila kerana guna kayu api rasanya lebih sedap dan aromanya sangat berbeza dengan serunding yang dimasak secara moden menggunakan gas dan elektrik,” katanya.
Lagi pun katanya, sebagai generasi muda dan mewarisi perusahaan daripada ibunya Nik Nab Che Husien, 79, dia perlu mengekalkan cara tradisi ini agar tidak pupus untuk tontonan generasi akan datang supaya mereka tahu betapa sukarnya untuk menghasilkan serunding.
“Saya mula belajar membuat serunding ketika di bangku sekolah lagi pada usia 13 tahun.
“Bila ibu uzur, saya ambil alih sepenuhnya perusahaan ini sejak dua tahun lalu,” kata lepasan Diploma Pengajian Maklumat UiTM, Machang ini.
Menurutnya, rempah ratus yang digunakan untuk menghasilkan serunding sama dengan pengusaha lain iaitu bawang merah, bawang putih, ketumbar, santan serta ramuan utamanya, daging.
Katanya, memasak serunding mengambil masa selama sehari dan jika menggunakan kayu api, serunding itu tahan enam bulan.
Menurutnya, memasak menggunakan kayu api memerlukan lebih ketelitian kerana perlu sebatikan rempah dan dikacau sepanjang masa sebelum dimasukkan daging, ayam atau ikan.
“Bila kering, kena tukar pula api sederhana untuk elak hangit. Kena tahan asaplah kalau masak guna kayu api ini tapi rasanya memang ‘terangkat’,” katanya memaklumkan perusahaan serunding ibunya di bawah bimbingan Lembaga Kemajuan Pertanian Kemubu (Kada).